Sökmotoroptimering / SEO
Varje dag sker över 50 miljoner sökningar via sökmotorn Google bara i Sverige. Vi använder oss av internet och sökmotorer dagligen, både via stationära och mobila enheter, för att få inspiration och söka upp information. Genom en enda googling är det möjligt för oss att komma åt en stor mängd information, oavsett om vi befinner oss på bussen, jobbet eller i vårt egna hem. Det bör därför inte vara någon överraskning att en lyckad sökmotoroptimering utgör hela grunden för en framgångsrik webbplats.
Varför sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, SEO, är grunden för majoriteten av all internetmarknadsföring. Det innebär att samtliga marknadsföringsmetoder, exempelvis Google Adwords, har betydligt större framgång på en webbplats som är sökmotoroptimerad jämfört med en som inte är det. Därför bör fokus vid internetmarknadsföring alltid ha sin grund i en korrekt utfört sökmotoroptimering.
En strategisk och väl genomtänkt sökmotoroptimering ökar chanserna för att synas för kunder när de är som mest köpbenägna. Målet är att vara synlig för potentiella kunder i samband med att de söker efter ett företag som erbjuder just de tjänster som ni erbjuder, något man kan uppnå med hjälp av sökmotoroptimering.
SEO är en ständig process som kräver ett löpande arbete för att uppnå önskad effekt. En framgångsrik sökmotoroptimering är den mest kostnadseffektiva lösningen för er webbplats och en långsiktig investering som garanterar en förbättring i placeringen bland sökresultatet på Google.
SEO – en långsiktig process
En lyckad sökmotoroptimering är en långsiktig process som kräver bearbetning av allt innehåll på en webbplats. Genom att producera texter fokuserade på specifika söktermer och placera dem i rubriker ökar chanserna för att lyckas såväl som för att fånga kundernas intresse med relevanta och lättlästa texter.
En webbplats utan sökmotoroptimering har mycket liten effekt och når endast en mycket snäv målgrupp. För att lyckas med SEO gäller det att vara medveten om målgruppens mest använda sökfraser samt vilka produkter och tjänster ni som företag vill vara synliga på.
Sökmotoroptimering för ökad synlighet
Google är den mest populära sökmotorn i Sverige idag och står för 90 % av alla sökningar som görs. En väl utförd sökmotoroptimering utförs med fokus på de forum där målgruppen är som mest aktiv, vilket i många fall är just Google. Sökmotoroptimering handlar inte om att nå så många användare som möjligt utan om att nå så många potentiella kunder som möjligt. Skillnaden är betydelsefull eftersom marknadsföringen endast kommer att uppnå önskad effekt om den når de användare som är intresserade av att ta del av den sorters tjänster som ert företag erbjuder. I annat fall står den effektlös.
Hur fungerar sökmotoroptimering?
En framgångsrik sökmotoroptimering kräver arbete på samtliga delar av en webbplats. Det innefattar alltifrån webbplatsens struktur, texter och rubriker såväl som tillgänglighet och antalet interna och externa länkar. Samtliga delar spelar in och kan utgöra skillnaden mellan en framgångsrik och en mediokert utförd sökmotoroptimering.
Google utför ständigt uppdateringar som tvingar företag att omarbeta sina marknadsföringsstrategier för att behålla sina placeringar bland sökresultaten. SEO är därför en långsiktig och ständig process som aldrig når något slut. En lyckad sökmotoroptimering lägger samtidigt grunder för ett företags framgång och är ett av de effektivaste verktygen för att nå nya kunder och kämpa mot konkurrerande verksamheter.
Steget mot att nå nya kunder och skapa en framgångsrik webbplats har sin grund i en väl utförd sökmotoroptimering. Flera av era konkurrenter är redan aktiva användare av SEO, så vad väntar ni på?